fbpx
X

Η ΓΕΦΥΡΑ, Ο CARNEGIE ΚΑΙ Ο ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ

Η γέφυρα Eads διασχίζει τον ποταμό Μισισίπι και ήταν έμπνευση του βιομηχάνου χάλυβα Andrew Carnegie. Σκοπός της ήταν να παρέχει σιδηροδρομική και οδική επικοινωνία ανάμεσα στις δύο όχθες του ποταμού. Ο σκοπός αυτός επιτελείται μέχρι και σήμερα. Εγκαινιασμένη το 1874 αποτέλεσε μια από τις πρώτες γέφυρες στο είδος της, αλλά και την πρώτη γέφυρα κατασκευασμένη από δομικό χάλυβα. Σήμερα, εξακολουθεί να εξυπηρετεί περισσότερα από 8.100 οχήματα καθημερινά.

Το όνομά της το έλαβε από τον άνθρωπο που την σχεδίασε, τον James B. Eads. Η κατασκευή ενός τέτοιου έργου έπρεπε να αντιμετωπιστεί με ένα ριζοσπαστικό και καινοτόμο τρόπο. Τα δυνατά ρεύματα του ποταμού, το άνοιγμα προς γεφύρωση καθώς και τα τεράστια φορτία που έπρεπε να μεταβιβαστούν ήταν λίγοι μόνο από τους παράγοντες που έπρεπε να ληφθούν υπ’ όψιν κατά τον σχεδιασμό. Όταν ολοκληρώθηκε η κατασκευή της, αποτέλεσε την μεγαλύτερη σε άνοιγμα τοξωτή γέφυρα στον κόσμο καθώς καταφέρνει να γεφυρώσει περίπου 1.964 μέτρα. Οι νευροχάλυβες που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή αποτέλεσαν καινοτομία της εποχής καθώς ήταν η πρώτη φορά που το εν λόγω δομικό υλικό χρησιμοποιήθηκε σε τέτοια κλίμακα. Στα πλαίσια της κατασκευής της ανοδομής, μια νέα τεχνική εισάγεται από τον James B. Eads, η τεχνική της προβολοδόμησης. Η θεμελίωση κατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας την τεχνική του υδατοστεγούς θαλάμου, προκαλώντας τον θάνατο πολλών εργατών.

Το κόστος κατασκευής άγγιξε σχεδόν τα 10 εκατομμύρια δολάρια, ποσό πρόκληση για τα δεδομένα και τις συνθήκες της εποχής. Ωστόσο, η διαρκής ανάγκη για μεταφορά νέων αγαθών καθώς και ο πόλεμος μεταξύ των βιομηχάνων για το έλεγχο των σιδηροδρόμων δεν άφησε πολλά περιθώρια για αντιδράσεις.

Η γέφυρα Eads αναγνωρίστηκε ως ένα καινοτόμο και συναρπαστικό επίτευγμα της εποχής. Ο ίδιος ο Eads κατοχύρωσε 47 πατέντες που αφορούσαν την κατασκευή της γέφυρας.

Όπως οτιδήποτε νέο προκαλεί τον σκεπτικισμό του κοινού, έτσι και η χρήση δομικού χάλυβα προκάλεσε μεγάλη αμφισβήτηση για την ασφάλεια και την ακεραιότητα της κατασκευής. Θεωρήθηκε πως τα λεπτά στην όψη και μη συμπαγή στοιχεία δεν ήταν ικανά να «κρατήσουν» το βάρος των χρηστών. Η απόδειξη για το αντίθετο προήλθε από έναν … ελέφαντα. Στα εγκαίνια της γέφυρας το 1874 επιλέχθηκε από τον John Robinson να επιστρατεύσει τον «στατικό αισθητήριο» ενός ελέφαντα.  Η πεποίθηση ότι ένας ελέφαντας θα διερχόταν μόνο πάνω από ένα στέρεο υπόβαθρο επιστρατεύτηκε για την κάμψη των αμφιβολιών του κοινού. Έτσι η γέφυρα Eads έγινε η μόνη γέφυρα στην ιστορία που δοκιμάστηκε επιτυχώς από έναν ελέφαντα.

 

Fun tip of the day: Αν αμφιβάλετε για την κατασκευή σας, εμπιστευτείτε έναν ελέφαντα. Ξέρει από στατική!

 

Tags:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.