fbpx
X

Shigeru Ban, ο καινοτόμος αρχιτέκτονας που δημιουργεί κατοικίες και καταφύγια από χάρτινους σωλήνες.

Ο Shigeru Ban, είναι ένας από τους σπουδαιότερους αρχιτέκτονες του αιώνα, ο οποίος ανέπτυξε την δική του ιδιαίτερη προσέγγιση στα υλικά κατασκευής και την ένταξη τους στο κτίριο.

Ποιος είναι ο Shigeru και τι είναι αυτό που τον ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους αρχιτέκτονες της γενιάς του;

Γεννήθηκε το 1957 στο Τόκιο της Ιαπωνίας και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Τόκιο πριν εισέλθει στο Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής στην νότια Καλιφόρνια. Είχε την ευκαιρία συνεργασίας με τον John Hejduk, που  τον επηρέασε έντονα στην αρχιτεκτονική του έκφραση, μέλος του New York Five, μιας ομάδας Αμερικάνων αρχιτεκτόνων με σημαντική επιρροή στο κίνημα του μοντερνισμού στον δυτικό κόσμο. Το 2014 κέρδισε τo βραβείο Πρίτσκερ, το Νόμπελ της αρχιτεκτονικής, η πρωτοποριακή ποιότητα στην αρχιτεκτονική σκέψη και το κατασκευαστικό όφελος του έργου του κατάφερε να τον αναδείξει σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ευαισθητοποιημένος σε θέματα οικολογίας και φυσικών καταστροφών , έχει στρέψει την αρχιτεκτονική των κτιρίων του γύρω από την αντοχή τους σε σεισμικές δυνάμεις. Κτίρια, από ανακυκλώσιμο χαρτί, ενισχυμένα δομικά υλικά αλλά με μοντέρνα αισθητική και με μικρά αποσπάσματα ιαπωνικής παράδοσης.

Στον κατασκευαστικό κλάδο πάντα υπήρχε ανάγκη για ανακυκλώσιμα υλικά . Οι κατασκευές σωλήνων από χαρτόνι του Shigeru Ban έχουν σχεδιαστεί με αυστηρή δομική μηχανική προσέγγιση. Περιλαμβάνει ειδικές επεξεργασίες των σωλήνων για την παρεμπόδιση της διείσδυσης της υγρασίας, δοκιμή των δομικών στοιχείων, καθώς και δομική ανάλυση και σχεδιασμό προκειμένου να εξασφαλιστεί η κατάλληλη σταθερότητα, ασφάλεια και λειτουργικότητα. Για το έργο του αυτό, ο Shigeru Ban έχει συνεργαστεί με μηχανικούς, μεγάλες διεθνείς κατασκευαστικές εταιρείες και μεγάλα πανεπιστήμια στην Ευρώπη και την Ιαπωνία.

Δεδομένου ότι η εργασία με ένα υλικό όπως ο σωλήνας χαρτιού ήταν ένα πείραμα, χρησιμοποιήθηκε ένας πολύ βασικός σχεδιασμός στον οποίο ενσωματώθηκε ο κυβόλιθος ως ένα πολύ σταθερό στοιχείο. Οι περαιτέρω αρθρώσεις και ο διαχωρισμός τους είχαν ως αποτέλεσμα ένα απλοποιημένο δομικό πλαίσιο. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής ακολουθήθηκε μια σειρά από βήματα όπως η κοπή, η διάτρηση, η λείανση κλπ των χαρτοσωλήνων. Χρησιμοποιήθηκαν βύσματα από ίνες μεσαίας πυκνότητας προκειμένου να συνδεθούν τα μέλη του σωλήνα χαρτιού. Ο κύριος λόγος πίσω από τη χρήση των ινών ως συνδετικών μονάδων οφειλόταν στο ελαφρύ βάρος, το φθηνό κόστος και, κυρίως, στη συνεκτικότητα του με τους σωλήνες. Παρόλα αυτά, όντας πολύ μικρό σε βάρος το δομικό πλαίσιο χρειάστηκε κάποιου είδους πλευρικής στήριξης για να αντισταθεί στις δυνάμεις του αέρα. Ως εκ τούτου, η στήριξη έγινε χρησιμοποιώντας χαλύβδινα καλώδια διαμέτρου 2 mm.

Μεγάλο μέρος του ενδιαφέροντος για το σχεδιασμό δομών από χάρτινους σωλήνες έγκειται στη ανακυκλωσιμότητα του και στην καινοτομία της χρήσης υλικών που γενικά θεωρούνται ως αδύναμα και όχι ιδιαίτερα ανθεκτικά. Αν σχεδιαστούν κατάλληλα, οι χάρτινοι σωλήνες μπορούν να γίνουν από τις πιο αξιόλογες λύσεις σχεδιασμού σε σεισμογενής περιοχές.

Προσωρινή καθεδρική εκκλησία, μετά τον σεισμό στην Νέα Ζηλανδία, από χάρτινους σωλήνες, διάφορων μεγεθών.

 

Πηγή άρθρου και εικόνων: https://artic.gr/shigeru-ban-kainotomos-arxitektonas/

Tags:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.