fbpx
X

Η ιστορία του σιδηρόδρομου Πειραιά – Κηφισιάς

Ο Αστικός Σιδηρόδρομος Πειραιά – Κηφισιάς, γνωστός ως «Ηλεκτρικός», μετράει σχεδόν ενάμισι αιώνα ζωής. Ατμοκίνητος αρχικά και ηλεκτροκίνητος αργότερα, ο σιδηρόδρομος συνέδεσε το 1869 την Αθήνα με τον Πειραιά, που μέχρι τότε οι άμαξες και τα παμφορεία ήταν το μόνο μέσο συγκοινωνίας μεταξύ τους.

Το 1855, ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, πρωθυπουργός της Ελλάδας και υπουργός εξωτερικών καταθέτει το Νομοσχέδιο «περί συστάσεως σιδηροδρόμου απ’ Αθηνών εις Πειραιά» και αρχίζουν προσπάθειες ανάθεσης του έργου.

Είναι ο Νόμος ΤΖ, ο οποίος δίνει το δικαίωμα εκμετάλλευσης στην εταιρία που θ’ αναλάμβανε το έργο για 55 χρόνια. Το 1857 το δικαίωμα αυτό αυξάνεται σε 75 χρόνια.

Έπειτα όμως από ανεπιτυχείς προσπάθειες ανάθεσης του έργου, η κατασκευή ξεκίνησε το 1867 από τον Άγγλο επιχειρηματία Εδουάρδο Πίκερινγκ και τον επόμενο χρόνο το έργο το συνεχίζει η εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Αθηνών Πειραιώς». Τα επίσημα εγκαίνια της σιδηροδρομικής γραμμής Θησείον – Πειραιεύς γίνονται στις 27 Φεβρουαρίου 1869. Η πρώτη ατμομηχανή με τα έξι βαγόνια της καλύπτει τη διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραια σε 19 περίπου λεπτά και με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο του τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαίμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες και άλλους επισήμους.

Στη συνέχεια  το 1899 θα ξεκινήσει η κατασκευή σήραγγας που θα επεκτείνει τη διαδρομή μέχρι την Ομόνοια. Η επέκταση, μαζί με την κατασκευή του πρώτου, ημι-υπόγειου σταθμού της Ομονοίας, στη διασταύρωση των οδών Λυκούργου και Αθηνάς, θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 1895.

Στις 16 Σεπτεμβρίου 1904, ο τότε Σιδηρόδρομος Αθηνών – Πειραιώς ηλεκτροδοτήθηκε και «μετατράπηκε σε έναν από τους πρώτους σιδηρόδρομους Μετρό της Ευρώπης». Ο ηλεκτροκίνητος, πλέον, σιδηρόδρομος της γραμμής Αθηνών – Πειραιώς θα αποκτήσει με το πέρας των χρόνων το προσωνύμιο «Ηλεκτρικός».

Το 1926 δημιουργήθηκαν δύο Εταιρείες: η Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (ΗΕΜ), που ανέλαβε την εκμετάλλευση των τραμ της Αθήνας και του λεγόμενου «Θηρίου», δηλαδή της σιδηροδρομικής γραμμής Πλατεία Αττικής – Κηφισιά, και οι Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι (ΕΗΣ), που διαδέχθηκαν τους ΣΑΠ.

Οι ΕΗΣ ανέλαβαν να συνεχίσουν τα έργα την τον Ιανουάριο του 1928 και να επεκτείνουν την υπόγεια σήραγγα ως τον σταθμό Αττική για να φθάσει η γραμμή του ηλεκτρικού ως την Κηφισιά. Για τον σκοπό αυτό, δρομολόγησαν την κατασκευή υπόγειου σταθμού κάτω από την πλατεία Ομονοίας.

Ο νέος, υπόγειος σταθμός «Ομόνοια» εγκαινιάστηκε από τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο στις 21 Ιουλίου 1930 και μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, το 1948, εγκαινιάστηκε και ο υπόγειος σταθμός Βικτώρια, ενώ ο  το 1949 ο σταθμός Αττική. Τα έργα ολοκληρώνονται σταδιακά το 1957 με τη λειτουργία του σταθμού Κηφισιάς.

Πηγή άρθρου: el.wikipedia.org & sasimera.gr

Πηγή εικόνας: sansimera,gr

Tags:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.