fbpx
X

Ο ΒΙΤΡΟΥΒΙΟΣ ΑΝΔΡΑΣ ΣΤΟ ΑΜΠΟΥ ΝΤΑΜΠΙ

Ο άνθρωπος του Βιτρούβιου είναι ένα διάσημο σχέδιο με συνοδευτικές σημειώσεις του Λεονάρντο ντα Βίντσι που χρονολογείται περί του 1490 σε ένα από τα ημερολόγιά του. Απεικονίζει μια γυμνή αντρική φιγούρα σε δύο αλληλοκαλυπτόμενες θέσεις με τα μέλη του ανεπτυγμένα και συγχρόνως εγγεγραμένη σε ένα κύκλο και ένα τετράγωνο. Το σχέδιο και το κείμενο συχνά ονομάζονται Κανόνας των Αναλογιών. Τα σημεία τομής του κύκλου με το τετράγωνο αποτελούν τα σταθερά σημεία – σημεία ισορροπίας.

Μία από τις σημειώσεις του Λεονάρντο στο ημερολόγιό του γράφει για το σκίτσο αυτό ότι « Ο ομφαλός είναι φυσικά τοποθετημένος στο κέντρο του ανθρώπινου σώματος, και , αν σε εναν άνδρα ξαπλωμένο, με το πρόσωπο στραμμένο επάνω και τα χέρια και τα πόδια του ανεπτυγμένα, με τον ομφαλό του ως κέντρο εγγράφουμε έναν κύκλο, θα ακουμπήσει τα δάκτυλα των χεριών και τα δάκτυλα των ποδιών ».

Πολύ αργότερα, και συγκεκριμένα 515 χρόνια μετά, η αρχιτεκτονική ομάδα ΜΖ ξεκίνησε τον σχεδιασμό των κεντρικών γραφείων της εταιρείας real estate Aldar. Το φιλόδοξο σχέδιο περιελάμβανε την δημιουργία ενός κτιρίου θα αποτελούσε τοπόσημο στην περιοχή και θα σηματοδοτούσε την αρχή της οικοδομικής φρενίτιδας στην περιοχή των εμιράτων. Πηγή έμπνευσης αποτέλεσε η σταθερότητα, η πλήρης αναλογία και η ενότητα της περιοχής. Έτσι η σχεδιαστικη ομάδα εμπνεύστηκε ένα κτίριο του όποιου όμοιο δεν υπήρξε ποτέ.

Η τελική σύνθεση θυμίζει ένα μαργαριτάρι το οποίο στέκει στην άμμο στην άμμο και ατένιζει στεριά και θάλασσα.Η αρχιτεκτονική είναι κατανοητή από απόσταση και είναι εντυπωσιακή τόσο από κοντά όσο και από μακριά. Η γεωμετρία του διαχρονικό σύμβολο της τελειότητας και του άπειρου, διατηρεί μια πλούσια παρουσία, φέρνοντας νέες προκλήσεις στη σταθερότητα και τη δομή. Ακριβώς λοιπόν αυτή η σταθερότητα έπρεπε να αποτυπωθεί και δομιτικά. Η νέα πρόκληση η οποία κλήθηκε να αντιμετωπίσει η σύγχρονη μηχανική βρήκε υπόβαθρο στις σημειώσεις του Λεονάρντο Ντα Βίντσι 515 χρόνια πριν. Οι μηχανικοί ανέλαβαν την πρόκληση και ανέστησαν τον Βιτρούβιο Άνδρα. Κατάφεραν τηρώντας τις απόλυτες αναλογίες να εγγράψουν το κοσμικό “σώμα” εντός των όψεων και να εντοπίσουν τα δύο σημεία σταθερότητας. Τα δύο σημεία που θα συναντούσε το κτίριο τη Γη – τα σημεία ισορροπίας. Πάνω σε αυτήν την λογική θεμελιώθηκε ο νέος ουρανοξίστης που αποτέλεσε την έναρξη μια νέας εποχής για τα Εμιράτα.

Έτσι λοιπόν η αρχέτυπη μορφή του αναγεννησιακού ουμανιστή και επίστημονα στέκει αγέροχη πίσω απο τις γύαλινες προσόψεις ενός σύγχρονου κτιρίου θυμίζοντας στους γνώστες ότι η επιστήμη είναι διαχρονική αλλά και σε όσους μέχρι τώρα δεν γνώριζαν ότι η έμπνευση είναι κρυμμένη παντού.

Tags:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.