fbpx
X

LE CORBUSIER:ΤΑ 5 ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ

Τα 5 σημεία της σύγχρονης αρχιτεκτονικής του Le Corbusier είναι ο κατάλογος των στοιχείων που ο αρχιτέκτονας θεωρούσε ουσιώδη για την δημιουργία σύγχρονων κατοικιών. Η πρόσβαση σε τεράστιες ποσότητες φωτός και αέρα, καθώς και η εργονομία των σχεδίων του ήταν ο ακρογωνιαίος λίθος του μοντερνισμού.

Τα πέντε σημεία είναι:

ΠΙΛΟΤΗ

Η πιλοτή είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας να ελευθερωθεί το έδαφος από την επιβολή του ισογείου, ώστε να ανακουφιστεί ο κήπος και να επιτευχθούν θέες διαμέσου του κτιρίου. Είναι η απαραίτητη βάση για το κτίριο, η εμφανής στήριξή του στο έδαφος, και αφήνει ελευθερία για διαμόρφωση σκιασμένου και ευάερου χώρου.

Ο Le Corbusier, επηρεασμένος από τον Παρθενώνα και την βίλα Rotonda, είχε την τάση να σχεδιάζει σε κάνναβο, κάτι που προσδίδει σειρά στο κτίριο και κλασικές ιδιότητες στα σύγχρονα σχέδιά του.

Οι κιονοστοιχίες είναι φανερές και όσο το δυνατόν εκλεπτυσμένες, για να δίνουν την εντύπωση ότι το κτίριο είναι ανάλαφρο, σχεδόν αιωρούμενο.

ROOF GARDEN

Η ταράτσα στην κορυφή του κτιρίου, μια επιφάνεια επίπεδη και προσβάσιμη, δημιουργεί μια οριζόντια γραμμή, ένα καθαρό τελείωμα προς τον ουρανό. Χάρη στη χρήση του béton armé, αντικατέστησε τις στέγες με κλίση.

Το roof garden ήταν ένας τρόπος να φέρει την φύση μέσα στο σπίτι.

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΟΨΗ

Η ελεύθερη όψη αποτελείται από μεταβλητούς τοίχους, οι οποίοι σχηματίζουν ένα κέλυφος ανεξάρτητο από την κατασκευή του κτιρίου. Η οργάνωση της όψης, η τοποθέτηση δηλαδή των ανοιγμάτων επηρεάζεται μόνο από το φωτισμό και τις θέες προς  το εξωτερικό.

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΑΤΟΨΗ

Η ελεύθερη κάτοψη δημιουργείται με τη χρήση υποστυλωμάτων, που στηρίζουν τις πλάκες από béton, σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, καθώς οι τοίχοι μπορούν να τοποθετηθούν οπουδήποτε, ανάλογα με τις λειτουργικές ανάγκες των χώρων. Οι διαχωριστικοί τοίχοι δεν είναι πλέον φέροντες και δε συνεχίζονται κατακόρυφα από όροφο σε όροφο.

Στην πραγματικότητα, πολλές σημαντικές προσωπικότητες του κινήματος του μοντερνισμού ήρθαν με την ιδέα του «ανοικτού σχεδίου», όπως ο Frank Lloyd Wright, ή της συνέχειας του χώρου , όπως ο Mies van der Rohe, που υποστηρίζουν πως η “καλή” αρχιτεκτονική δεν χωρίζει το χώρο εντελώς, αλλά επιτρέπει στο χώρο να ρέει μεταξύ διαφορετικών αφηρημένων συνθέσεων όγκων και επιπέδων.

ΕΠΙΜΗΚΗ ΑΝΟΙΓΜΑΤΑ

Τα οριζόντια παράθυρα είναι το αποτέλεσμα της ελεύθερης πρόσοψης. Πρώτα απ ‘όλα, δίνουν πρόσβαση σε μεγάλες ποσότητες φωτός, που φωτίζουν  ομοιόμορφα το εσωτερικό. Δεύτερον, επίσης, πλαισιώνουν αποτελεσματικά την θέα έξω, φέρνοντας το έξω μέσα και οφείλουν την ύπαρξη τους στη χρήση του μπετόν, που απελευθέρωσε την κάτοψη και την όψη.

Το αρχιτεκτονικό έργο που αποδεικνύει με σαφήνεια τα 5 σημεία είναι η βίλα Savoye, στο Poissy, κοντά στο Παρίσι, που κατασκευάστηκε μεταξύ 1928 και 1930, η οποία σήμερα θεωρείται το αριστουργήματα του αρχιτέκτονα.

 

Το σχέδιο της βίλας είναι ένα σχεδόν καθαρό τετράγωνο, με τους καθημερινούς χώρους στον πάνω όροφο, που στηρίζεται σε λεπτές κολόνες. Το ισόγειο έχει πολύ μικρότερο εμβαδόν, περιβάλλεται από ένα γυάλινο τοίχο και περιέχει το γκαράζ και βοηθητικούς χώρους, στη σκιά του πάνω ορόφου. Στη σχεδίαση των κατοικήσιμων χώρων του πρώτου ορόφου, ο μεγάλος Ελβετός αρχιτέκτονας απέδειξε θριαμβευτικά τον στόχο της ενσωμάτωσης εσωτερικού και εξωτερικού χώρου. Τα δωμάτια ανοίγουν σε μια ταράτσα, που προστατεύεται από χαμηλούς τοίχους και αντιανεμικά στηθαία, που συνεχίζουν τη ζώνη των παραθύρων. Είναι η πρώτη βίλα που έκανε τον κτιριακό όγκο να αιωρείται.

Η συνοχή των οριζόντιων και κάθετων αξόνων, όπως επίσης του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, είναι τόσο πολύπλοκη, που είναι σχεδόν αδύνατο να αποδοθεί η οπτική δράση του κτιρίου μέσα από μια φωτογραφία ή από μια σειρά φωτογραφιών.

 

 

 

photo source: https://www.modlar.com/photos/9978/villa-savoye/

 

Tags:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.