fbpx
X

Η αρχιτεκτονική «ανήκει» στο φως

Η αρχιτεκτονική ήταν πάντα προσανατολισμένη στον ήλιο. Η λέξη «προσανατολισμός» προέρχεται από την λέξη ανατολή. Σε πολλούς πολιτισμούς, η ανατολή, από όπου ανατέλλει ο ήλιος, είναι η πηγή της ζωής, σε αντίθεση με την δύση που συμβολίζει τον φόβο του θανάτου. Το φυσικό φως είναι η ενέργεια που καθιστά δυνατή την ζωή στη γη και ένας από τους κύριους παράγοντες που επηρεάζει την αρχιτεκτονική. Αυτό σημαίνει ότι το φως είναι το κλειδί για να κατανοήσουμε πως πρέπει να είναι η αρχιτεκτονική, ώστε να μας προστατεύει από τις διακυμάνσεις του.

Ο προσανατολισμός των ανοιγμάτων καθορίζει την ατμόσφαιρα των χώρων. Ανοίγματα στην ανατολή διαχέουν το φως τις πρωινές ώρες, ενώ στην δύση τις απογευματινές. Έντονη φωτεινότητα και σκιές δημιουργούνται από ανοίγματα προς τον νότο, σε αντίθεση με το σταθερό φως του βορρά. Το κτίριο κατά το πέρας της μέρας κινείται μέσα από το φως και την σκιά του, μεταβάλλοντας τόσο τον εσωτερικό όσο και τον εξωτερικό τόπο. Στις μεσογειακές χώρες το φως παίζει με την σκιά. Η διαρκώς μεταβαλλόμενη φωτεινότητα προσδίδει ενότητα στην ποικιλομορφία των πολιτισμών, των εθνικοτήτων και των τοπίων που συνθέτουν την περιοχή της μεσογείου. Σε συνδυασμό με την θάλασσα παρέχουν ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο αναδύεται ο μύθος της αιώνιας επιστροφής του παρελθόντος στο παρόν.

Εδώ περισσότερο από πουθενά, η αρχιτεκτονική ακολουθεί την φύση και δημιουργεί μορφές που εναρμονίζονται με αυτή. Δημιουργούνται όγκοι με γνώμονα την αναλογία του τόπου. Εάν υπάρχει πράγματι, μια διαπολιτισμική μεσογειακή παράδοση των κατοικήσιμων περιοχών, τότε δεν συνδέεται με την ακαδημαϊκή αρχιτεκτονική, αλλά με την ανώνυμη, λαϊκή αρχιτεκτονική. Αποτελεί ουσιαστικά τον τρόπο με τον οποίο επέλεξε να τοποθετηθεί κάτω
από τις ακτίνες του ήλιου. Αυτό είναι εμφανές στις αυστηρές μορφές και στα καθαρά, γεωμετρικά σχήματα που ορίζονται από τον ήλιο, ο οποίος περικλείει τις αιχμηρές άκρες τους, και από τις σκιές, που τα περιγράφει.

Εύλογα λοιπόν ο ορισμός του Le Corbusier για την αρχιτεκτονική, ως «το επιδέξιο, σωστό και θαυμαστό παίξιμο των όγκων που συμπλέκονται κάτω από το φως» προέκυψε τόσο από την εμπειρία όσο και από την στάση του απέναντι σε αυτό, βλέποντας τις μορφές ως «παιχνίδι» κάτω από το φως. Η ηλιοφάνεια των μεσογειακών χωρών ταιριάζει με την μοντέρνα, καθαρή έρευνα της αρχιτεκτονικής πάνω στην απλότητα, την αρμονία των όγκων και την λειτουργικότητα. Η αρχιτεκτονική λοιπόν ανήκει στον τόπο και ο τόπος χαρακτηρίζεται από το ιδιαίτερο φως του.

Tags:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.