fbpx
X

Carlo Scarpa «ο αρχιτέκτονας της λεπτομέρειας».

Μόλις πριν λίγες μέρες συμπληρώθηκαν τριάντα εννέα χρόνια από το θάνατο του Carlo Scarpa, του αρχιτέκτονα που γεννήθηκε στις 2 Ιουνίου του 1906 και η αρχιτεκτονική του δράση επεκτάθηκε σε πολλά μέρη του πλανήτη. Μεγάλωσε στη Βιτσέντζα της Ιταλίας και στα δεκατρία του χρόνια μετακόμισε με τον πατέρα και τον αδερφό του στη Βενετία. Παρακολούθησε την Ακαδημία Καλών Τεχνών και το ενδιαφέρον του επικεντρώθηκε στην αρχιτεκτονική.

Η πορεία της αρχιτεκτονικής δράσης του Carlo Scarpa

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας ξεκίνησε την αρχιτεκτονική του δράση σε μια εποχή που κυριαρχούσαν η πολιτικές αναταράξεις και η αστάθεια. Μετά το τέλος του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, αρνήθηκε την εξέταση για την άδεια άσκησης επαγγέλματος,  επειδή την διοργάνωνε η ιταλική κυβέρνηση. Το αποτέλεσμα ήταν να συνεργάζεται με διάφορους άλλους αρχιτέκτονες για κάποια χρόνια, μέχρι να λάβει ο ίδιος την άδεια άσκησης επαγγέλματος. Ο Scarpa επηρεάστηκε πολύ από άλλους αρχιτέκτονες , αλλά και καλλιτέχνες, συνεργάστηκε με τον Mario Bota και τον Guiseppe Mazzario. Σε όλες τις φάσεις της δημιουργίας του έδινε έμφαση στη λεπτομέρεια και τις τάσεις ανασύνταξης των αντιλήψεων μέσα από τις οποίες αποκτά νόημα και σημασιοδοτείται ο χώρος. Οι δύο περίοδοι  δημιουργίας του χαρακτηρίστηκαν από μια διαρκή αναζήτηση οριοθέτησης της αρχιτεκτονικής, μέσα από τις ανάγκες της ανθρώπινης φύσης και των ανθρώπινων συναισθημάτων. Ο Scarpa δίδαξε αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και διακόσμηση στο Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής της Βενετίας από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 μέχρι και το τέλος της ζωής του το 1978, όταν πέθανε από ατύχημα πέφτοντας από μια σκάλα στο Σεντάι της Ιαπωνίας.

Το έργο και οι επιρροές

Χαρακτηρίστηκε ως «ο αρχιτέκτονας της λεπτομέρειας» γιατί έδινε ιδιαίτερη βαρύτητα τις γεωγραφικές χαράξεις , στις μορφές,τις κατασκευές και τα υλικά. Αφιέρωνε πολύ χρόνο σε συζητήσεις  και αναλύσεις με τους τεχνίτες. Υπήρξε και ο ίδιος εξαιρετικός τεχνίτης γυαλιού και δεχόταν επιδράσεις από τις κοινωνικές επιστήμες, με σκοπό τη δημιουργία συμβολισμών στα έργα του. Ο Scarpa είχε ανέκαθεν το βλέμμα του στραμμένο στο μέλλον. Υπήρξε επομένως ένας διορατικός αρχιτέκτονας που επεδίωκε την πολύπλευρη κατανόηση της έννοιας του χώρου, της γεωμετρίας και της διάστασης. Το ενδιαφέρον του στράφηκε στο σχεδιασμό μουσείων και τις ανακαινίσεις, ενώ τα έργα του χαρακτηρίστηκαν από φινέτσα, λεπτότητα και εναλλαγή αποχρώσεων, με επίδραση από τη «μοντέρνα σκέψη» στις προσεγγίσεις και τις διαστάσεις. Σημαντικά έργα του είναι το μουσείο Castel veccio στη Βερόνα, το πολεμικό μουσείο Luigi Marzolidi Brecia, η εκκλησία του San Giovanni Battista, ο εκθεσιακός χώρος Olivetti στη Βενετία και άλλα. Έλαβε το βραβείο Olivettito 1956, το βραβείο ΙN/ARCH και το χρυσό μετάλλιο για την προσφορά του στην κουλτούρα και την τέχνη της Ιταλίας. Επίσης, έλαβε και τιμητικό τίτλο από το Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής της Βενετίας για την τεράστια προσφορά του.

Photo Source: Wikipedia

Tags:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.